Budowa koparkoładowarki
Budowa koparkoładowarki
Podstawowe zespoły koparkoładowarki to:
podwozie,
nadwozie,
układy robocze.
Podwozie
Podwozie stanowi rama spoczywająca na dwóch mostach napędowych. Most przedni skrętny zamocowany jest wahliwie do ramy, tylny zaś sztywnie. Zapewnia to uzyskanie poprzecznego przechyłu mostu przedniego i utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem.
Nadwozie
Nadwozie składa się z kabiny operatora zamontowanej do ramy, maski silnika, błotników i podestów roboczych, zbiorników oleju i paliwa. W kabinie znajdują się dźwignie sterujące osprzętem roboczym, kierownica do sterowania maszyną, pulpity ze wskaźnikami do kontroli prawidłowej pracy i przyciski. Konstrukcja ROPS/FOPS zapewnia operatorowi bezpieczeństwo przed zgnieceniem pod ciężarem maszyny w przypadku jej przewrócenia się. Zabezpiecza go także przed spadającymi przedmiotami.
Układy robocze
UkÅ‚ady robocze, Å‚adowarkowy i koparkowy, zapewniajÄ… wysokÄ… trwaÅ‚ość i niezawodność dziaÅ‚ania. Åadowarkowy ukÅ‚ad roboczy umożliwia osiÄ…ganie optymalnych kÄ…tów wysypu w caÅ‚ym zakresie pracy ukÅ‚adu. Charakteryzuje siÄ™ dużym udźwigiem, dużą siÅ‚Ä… wyrywajÄ…cÄ… oraz dużą odpornoÅ›ciÄ… na obciążenia dynamiczne. Koparkowy ukÅ‚ad roboczy jest typu podsiÄ™biernego, obrotowy z amortyzacjÄ… obrotu, z przesuwem poprzecznym, o dużej wytrzymaÅ‚oÅ›ci mechanicznej i stabilnoÅ›ci2.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparko%C5%82adowarka
Maszyna czy człowiek na placu budowy?
Co decyduje o tym, że w budownictwie warto inwestować w maszyny zamiast pracę człowieka? Oczywiście czynników pozostających na korzyść maszyn jest wiele: szybsze i efektywniejsze wykonywanie prac budowlanych, tańszy koszt, lepsza kontrola czy lepsza jakość prac. Pamiętać należy jednak, że rola człowieka w realizowaniu prac budowlanych i nie tylko, wciąż pozostaje ogromna i raczej mało prawdopodobne, że zostanie ona całkowicie wyparta. Maszyna zawsze pozostaje tylko maszyną i w którymś momencie wcześniej czy później niezbędna okazuje się naprawa maszyn budowlanych. To człowiek stwarza maszyny i zawsze pod tym względem pozostanie niezastąpiony.
Walec drogowy
Walec ? maszyna lub część maszyny służąca do walcowania (np. część walcarki) lub zagęszczania (np. walec budowlany).
Walec budowlany to maszyna do zagęszczania gruntów w robotach ziemnych lub zagęszczania mas nawierzchniowych przy budowie dróg, poprzez nacisk sztywnych lub podatnych kół - wałów podczas jazdy.
ze względu na oddziaływanie na podłoże
walce statyczne - oddziałują własną masą, na niewielką głębokość. Używane są najczęściej do prac końcowych w robotach drogowych, dogęszczania górnych warstw nasypów, zagęszczania podsypek pod fundamenty.
walce wibracyjne - jednoczesne oddziaływanie statyczne i dynamiczne, odpowiedni układ wirujących mas zapewnia drgania o częstości do 50 Hz. Ich głębokość oddziaływania sięga 2 m.
ze względu na sprężystość wałów
walce stalowe
walce ogumione (wały podatne w formie zestawów kół ogumionych)
ze względu na kształt wałów
gładkie
okołkowane
tarczowe
siatkowe
kompaktory
ze względu na liczbę i usytuowanie wałów
jednowałowe
dwuwałowe dwuosiowe
trzywałowe trzyosiowe
trzywałowe dwuosiowe
czterowałowe dwuosiowe
ze względu na napęd
ręcznie prowadzone
przyczepne
samojezdne (z napędem na jedną, dwie lub trzy osie)
zdalnie sterowane
ze względu na konstrukcję ramy
sztywne
przegubowe
walce kombinowane ? połączenie różnych rodzajów wałów
walce specjalne ? do zagęszczania skarp, rowów, wysypisk odpadów
Dodatkowo w walcach jako osprzęt wspomagający stosuje się czasem lemiesz. W starszych rozwiązaniach stosowano zrywaki.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Walec_%28maszyna%29