bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 11:24
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Oferta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest dość szeroka, ponieważ każdy z dostępnych rodzajów szkolenia jest przeznaczony dla konkretnych uczestników. Jednym z możliwych szkoleń do wyboru są te przeznaczone dla pracowników administracyjnych i biurowych. Okresowe szkolenie BHP dla osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych posiada szerokie grono potencjalnych uczestników, ponieważ dotyczy także pracowników placówek oświaty, placówek służby zdrowia oraz jednostek naukowo-badawczych. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym pracownikom. Firmy zajmujące się sprawami BHP oferują przeprowadzanie szkoleń, które najczęściej odbywają się w formie seminarium połączonego z samokształceniem. Po ukończeniu wybranego szkolenia wydaje się pracownikom specjalne zaświadczenia, potwierdzające uczestnictwo w odpowiednim kursie. Dla pracowników administracyjno-biurowych przeznaczone są odpowiednie szkolenia BHP.

W prawie mianem kodeksu określa się akt normatywny zawierający zbiór przepisów regulujący określoną dziedzinę. W Polskim prawie można wyróżnić wiele kodeksów dotyczących określonej dziedziny, w tym Kodeks pracy. To właśnie w Kodeksie pracy zawarte są przepisy regulujące sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Co więcej, cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony BHP, a konkretniej jest to dział dziesiąty noszący nazwę bezpieczeństwo i higiena pracy. Zawiera on zbiór przepisów dotyczących zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a na straży przestrzegania tych przepisów stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP i wywiązywania się z nich. Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają usługę audytu BHP, który ma na celu sprawdzenie, czy w danym przedsiębiorstwie czy zakładzie pracy są spełnione przepisy określone w Kodeksie pracy. Ponadto takie firmy prowadzą także obowiązkowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jedną z najistotniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy jest wykonanie tak zwanego outsourcingu. Czym dokładnie jest ta usługa i czy warto z niej skorzystać? Poprzez outsourcing BHP firma ma na myśli nic innego, jak przejęcie wszelkich spraw związanych z BHP od pracodawcy. Jak wiadomo, jednym z wielu obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie przepisów BHP i zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy, zawartych właśnie w przepisach prawnych. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawca będzie miał pewność, że wszelkie wymagane formalne zostaną załatwione, a przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy będą odpowiednio przestrzegane. Właściwie wykonany outsourcing zapewnia spełnienie wszystkich wymaganych kryteriów w związku z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy. Największą zaletą takiej usługi jest, bez wątpienia, zajęcie się sprawami BHP przez profesjonalistów, co daje pracodawcy gwarancję spełnienia wymogów określonych w Kodeksie pracy.

Przeprowadzenie próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych jest dodatkową usługą w ramach szkoleń z ochrony przeciwpożarowej. Firmy, które zajmują się BHP, przeprowadzają także szkolenia z zakresu PPOŻ. Pracodawca może wybrać rozszerzone szkolenie z ochrony przeciwpożarowej, w skład którego będą wchodzić próbne ćwiczenia ewakuacyjne. Przeprowadzona próba ewakuacyjna jest nadzorowana przez kwalifikowanych specjalistów do spraw PPOŻ. Wzięcie udziału w próbnej ewakuacji pozwoli pracownikom na zmierzenie się z sytuacją zagrożenia, żeby w przypadku faktycznego pożaru wiedzieli, jak należy właściwie reagować. Firma przeprowadzająca takie próbne ćwiczenia ewakuacyjne zajmuje się załatwieniem wszelkich formalności z tym związanych, takich jak powiadomienie odpowiednich służb, stworzenie pełnej dokumentacji, szkolenie z zakresu organizacji ewakuacji. Na potrzeby próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych zadymia się także częściowo pomieszczenia, żeby przeprowadzana ewakuacja była bliższa warunkom rzeczywistego zagrożenia.